یک شروع نفسگیر برای سریال ها

ساخت وبلاگ
مخاطبان تلویزیون و سینما قبل از تماشای هر اثر ترجیح می دهند با یک شروع غافلگیرکننده و جذاب رو به رو شوند تا با اشتیاق فراوان آن اثر را دنبال کنند. طبیعی است که اگر این اتفاق بیفتد، بیننده تا پایان فیلم یا یک قسمت از سریال به ساعت خودش نگاه نمی کند و مشتاقانه ادامه می دهد، اما برعکس وقتی شروع قصه چندان گیرا نباشد، حتی اگر در ادامه کارگردان به تعلیق کار بیفزاید، خیلی در جذب مخاطب موفق نخواهد بود.

در واقع زمانی نویسنده و کارگردان یک اثر می توانند مخاطب را میخکوب کنند که داستان را با یک اتفاق برجسته و متناسب با فضای کار بنویسند و اجرا کنند. اگر این کار بدرستی انجام شود، مسلماً قلاب را درست و بجا انداخته اند؛ در غیر این صورت بیننده تمایلی به ادامه تماشای اثر ندارد یا این که در فواصل تماشای اثر مربوط، کارهای دیگری هم انجام می دهد.
البته همه این اتفاقات عادی است، زیرا مخاطب پیش زمینه ای از یک فیلم و سریال ندارد و نقطه شروع می تواند به او ذهنیت بدهد که تماشاگر یک اثر خوب و شسته و رفته است یا این که با یک اثر متوسط یا ضعیف رو به روست. بنابراین اولین سکانس نقش عمده ای در ذهنیت مخاطب دارد. این نکته ای است که گاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و همین باعث می شود خیلی زود مخاطب پا پس بکشد.
ضمن این که ریتم در اولین سکانس یک اثر نمایشی نقش مهمی دارد، زیرا مخاطب علاقه مند است ریتم یا به قول معروف ضربان کار تند باشد، این نوع مخاطب با خواننده یک کتاب یا روزنامه تفاوت دارد، زیرا مثل این دسته از افراد صبر و حوصله ندارد و دوست دارد با یک شروع گیرا رو به رو شود. به همین دلیل کنترل نیروی خلاقیت در خلق یک اثر نمایشی نقش بسزایی دارد، زیرا پیوند دهنده واژه هایی است که روی کاغذ نوشته شده و قرار است آن واژه ها همچون سربازهای مبارز شروع به حرکت کنند و بیننده را هم همراه سازند.
در واقع خلاقیت نویسنده به همراه تصاویر و صداها در اولین سکانس، مسئولیت بزرگی به عهده دارند تا سبک و ساختار یک اثر نمایشی را در ذهن مخاطب مجسم کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، تصویر ذهنی مخاطب می تواند همه اتفاقات قصه را باور کند. مسلماً ...

اخبار پیشنهادی:

ایمانی...
ما را در سایت ایمانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان imancell بازدید : 125 تاريخ : دوشنبه 10 مهر 1396 ساعت: 10:24